Page 47 - 1-100

Basic HTML Version

Eğitimde Farklılıklara Saygı ve Uygulamaları
45
Koşulsuz saygı, insanın insan olarak, başarı ve davranışlarına bakılmaksızın kabul
edilmesidir. Bu özellik kişiyi davranışlarından dolayı değerli görmekten çok, onu bir
insan olarak değerli görme tutumunu ifade eder. Yani insanı hiçbir koşula bağlı
olmadan sadece insana özgü niteliklerine bakarak kabul etmektir. Her birey kendisi
olarak değerlidir. Bu saygı duyuş, kişiyi incitmeden, ona zarar vermeden, kişilik
bütünlüğünü bozmadan, olduğu gibi kabullenmedir. Bu saygı, bireye değer vermeyi,
ona sahip olmadan ve onu kendi malı olarak görmeden sevebilmedir. Bireyin duygu,
düşünce ve davranışlarını iyi ya da kötü olarak değerlendirip yargılamadan kabul
edilmesidir.
Rogers bu kavramı, bireyin davranışı, tavrı ve görünüşü gibi etkenler dikkate
alınmaksızın, bir insan olarak sahip olduğu değer ve onuru ön plana çıkarmak sureti-
yle ödüllendirmek şeklinde tanımlamıştır.
Bireyler arası ilişkilerde, karşımızdakine olumlu saygı gösterilmez ve koşulsuz kabul
etmezsek, bu saygıdan yoksun olduğundan giderek savunmaya geçecektir.
İnsanlar kabul edilmek ister ve kabul edildiklerinde ''kendilerini gerçekleştirme'' yönünde
ilerleme kaydetmeye başlarlar.
Öğretmenlerin saygı göstergesi öğrencileri ilgi ile dinleyerek onların ihtiyaçlarını
anlamaya çalışmak, gerekli gördüğü bilgi ve desteği vermek ve öğrencinin yaşadığı
sorunlarını yine kendilerinin çözmelerine yardımcı olmaya çalışmaktır.
Tüm farklılıkların herkesçe beğenilmesi ve onaylanmasını beklemek de değildir. Her
birey bazı özellikleri(farklılıkları) benimseyip benimsememe, takdir edip etmeme
hakkına sahiptir. Ama bu durum çevrenin saygı duymasıyla bir nevi koruma altına
alınmıştır. Yani koruma altına alınmıştır.
Saygı-Tolerasyon-Hoşgörü İlişkisi, Farkı
Sağlıklı bir kişilik gelişimi için saygı görülen bir ortam gerekir. Saygı, bireyin kendini
kabulü için gerekir. Farklılıklarının doğurduğu sonuçların içselleştirilmesine katkı
sağlar. Saygı yerine tolere etme yolunu seçebilir.
Tolere edilen idare edilendir, tahammül edilendir.
Ne zamana kadar tahammül edilecek? Burada insiyatif tolere edendedir.
Hoşgörüde ve toleransta hiyerarşik bir üstünlük vardır.
Toleransta tahammül eden, hoşgörüde ise aslında benimsemediği bir farklılığa hoş
bakabilen birey, böylece insiyati ele almıştır.
Başka bir ifadeyle ilişkilerde üstünlüğü elde etmiştir. Üstünlüğü bilinçli ya da farkında
olmadan da geliştirmiş olabilir.