Page 84 - 1-100

Basic HTML Version

Şimdi sizlerle günümüz Hindistan’ındaki okul öncesi eğitim merkezlerinde
gözlemlediğim minik ayrıntıları paylaşmak istiyorum. Erken çocukluk eğitimi ve
programı bütüncül bir yapıya sahip olup, bilişsel, sosyal-duygusal, ziksel, motor, dil,
yaratıcılık ve estetik alanlarda gelişim amaçlanmıştır. Burada çocuklar güne
“Assemby” adı verilen bir paylaşım toplantısı ile başlıyorlar. Bu paylaşım toplantıları
ilk uygulanmaya başlandığında dini amaç taşımasına rağmen günümüzde dünyadan
haberlerin paylaşıldığı, o gün doğum günü olan çocukların kutlandığı, şarkılarla
şiirlerle zenginleştirilen bir atmosferde yürütülmektedir. Genellikle haftanın üç günü
sabahları 15 dakikalık bir zaman dilimini kapsayan bu paylaşıma tüm okul
katılmaktadır. Hindistan’da bulunan 28 eyaletin her birinde farklı bir dil konuşulduğu
için çocuklar anaokullarında hem yaşadıkları eyaletin dilini (Örneğin; Malayalam,
Tamal vb.) hem de ulusal dilleri olan Hindu diline yönelik hazırlık çalışmalarına
katılıyorlar. İlkokula geldiklerin de İngilizce de bu diller arasındaki yerini alıyor. Özel
okullarda ve Montessori Okulları’nda okul öncesi dönemde de tüm bu dilleri
öğrenmelerine yönelik çalışmalar yapılıyor. Öncelikle 3 yaş itibariyle İngilizce verili-
yor; ardından evde yerel dilleri konuşulduğu için özellikle 5 yaş civarı Hindu diline
yönelik çalışmalar sürdürülüyor. Gün içerisinde matematik, fen, hikaye okuma,
drama, bilgisayar gibi farklı etkinliklerin yanı sıra özellikle yoga ve meditasyon için
ayırdıkları bir zaman dilimi de bulunmaktadır. Çocuklar genellikle kendilerinin
getirdikleri öğle yemeklerini yedikten sonra evlerine dönüyorlar. Bazı özel okullarda
ise öğle yemeğinin ardından dinlenme saati, ardından da kahvaltı ve eve dönüş
gerçekleşiyor. Aile katılımı konusunda da çeşitli etkinlikler yapılıyor.
Sizleri bana verilen bu zaman diliminde kısacık da olsa Gandhi’nin çok dilli ve çok
kültürlü Hindistan’ına götürmek istedim…Bir mozaik edasıyla dimdik duran fark-
lılıklarıyla zenginleşmiş bu gizemli ülkeye yaptığımız yolculukta umarım sizleri azda
olsa Hint esintileriyle başbaşa bırakabilmiş; özellikle erken çocukluk yıllarında
farklılıklarda buluşmak adına bu “düş”ü gerçekleştirebilmek için neler yapabileceğimizi
bir nebzede olsa aklınızdan geçirmenize vesile olabilmişimdir.
82
Eğitimde Farklılıklara Saygı ve Uygulamaları