Page 41 - 1-100

Basic HTML Version

Eğitimde Farklılıklara Saygı ve Uygulamaları
39
FARKLILIKLARA SAYGI KAVRAMI VE ÖĞRETMENLERE YÖNELİK
UYGULAMA ÖRNEKLERİ
NEDEN FARKLILIKLARA SAYGI? FARK - FARKLILIK
Farklılığın iki boyutu vardır:
1- Gerçek, 2- Algılanan (Gerçeğe Yüklenen Anlam): farklılıklar karşısında nasıl
davranacağımızı belirler. Çünkü nasıl değerlendirirsek öyle davranırız.
Irk
Cinsiyet: Kadını nasıl gördüğümüz
a) Freud:
Kızı kendi bildiğine bırakırsan ya davulcuya ya zurnacıya)
b) İnsancıl:
Değerli, güçlü
Farklılığın Kapsamı
Daha iyi ifade edebilmek için neleri kapsayacağını açıklamak gerekir. Bu sorulara
verilen cevaplar üç grupta ele alınabilir.
Farklılıklara Yönelik Bakış Açıları
Üç farklı bakış:
1- Farklılıklarımızın biçimiyle ilgilidir.
Bu bakış açısında farklılıklar sosyo-politik ve yönetimsel bakımından değerlendirilir.
Sosyo-politik: Sosyo-politik farklılıklar kapsamında cinsiyet, din, medeni durum ve
ebeveyn durumu gibi farklılıklara odaklanırız.
Yönetimsel: Yönetimsel farklılıklar kapsamında ise yaşam biçimi, sendika üyeliği,
deneyim, uzmanlık gibi farklılıklara odaklanırız.
Nitekim belli kurumlar belli farklılık biçimlerine odaklanır. (Avrupa Birliği, cinsiyet, ırk,
etnik köken, engel durumu)
2- Bireylerin hangi grupta yer alacağıyla ilgili
(Farklılaşma biçimlerinin nasıl yorumlanacağı)
Yaş doğduğu andan itibaren geçen süreyi ifade eder. Ancak farklı yaşlardakiler yaşı
farklı yorumlayabilirler (40-60,60-80).
Yrd. Doç. Dr. Yücel ÖKSÜZ – Elif GÜVEN
19 Mayıs Üniversitesi