Page 43 - 1-100

Basic HTML Version

Eğitimde Farklılıklara Saygı ve Uygulamaları
41
İç içe geçmiş 4 halkadan oluşmaktadır:
Doğuştan getirilen özellikler, diğerlerini de etkiliyor. Merkezden uzaklaşınca toplu-
mun etkisi artıyor. Yani bu farklılıklar üzerindeki kontrolümüz azalıyor.
Farklılıkların Niteliği-Tepki İlişkisi
Yani farklılıklarımız, bireysel ve toplumsal yönü olan özelliklerimizdir. Ancak
farklılıkların türü, değişik tepkilere sebep olur.
Değiştirilmesi mümkün olmayana karşı daha kolay saygı duyar.(Irk, Cinsiyet)
Mümkün olana ise, değiştirilmesine yönelik beklenti de oluşabilir. (düşünce, inanç)
Bu beklenti karşılanmadığında tepki-savunma durumu oluşur. Bu etki-tepki zinciri
içinde karşısındakinin farklılığına saygı duymanın dışında başka tepkiler de
geliştirebilir. (tolere etme, hoşgörü, ret)
Bunu ayrı başlık halinde değerlendireceğim.
Farklılıkları, a) Değiştirilebilen, b) Değiştirilemeyen
Sağlıklı ilişkilerin geliştirilebilmesi için önemli olan hangi kategoride yer aldığı değil,
farklı kategorilerdekinin uyumlu davranışlara sahip olabilmesidir. Toplumsal uyumun
sağlanabilmesi için farklılıkların çatışma unsuru olarak değil, zenginlik olarak görül-
mesi gerekiyor. Ancak farklılıklar, ayrımcılığın, önyargıların kaynağı olarak görülme-
kte ve hızla artan “biz” ve “ötekiler” algısını oluşturmakta, hatta şiddet olaylarına
sebep olmaktadır. Önemli olan farklılıklar karşısındaki tutumdur.
Farklılıklar Karşısında Gelişen Tutumlar
1- Altın Kural Yaklaşımı:
Bireylerin birbirlerine nezaket çerçevesinde, herkese aynı
şekilde davranılmasını ister. “Başkalarının sana nasıl davranmasını istiyorsan
sen de onlara öyle davran” anlayışı…