Page 79 - 1-100

Basic HTML Version

uyum işlevleri ile ilişkilidir. Prefrontal alan frontal alanın en ön kısmındadır. Diğer
loblardan gelen bilgilerin düzenlendiği ve birleştirilip ortaya çıkarılacak davranışa
karar verildiği yerdir. Dikkat, soyut düşünebilme, planlama, dürtü davranış kontrolü,
muhakeme, akıl yürütme, sosyal ilişkiler, duygu yönetimi bu alan ile ilgilidir. Prefrontal
korteksin sağ, sol, üst, alt, yan ve iç tara arı ayrı ayrı görevlerden sorumludur.
Beynin iç kısmında limbik sistem denilen yapı bulunmaktadır. Limbik Sistem,
canlının yaşaması ve türünü devam ettirebilmesi (beslenme, savunma, cinsellik) için
gereklidir. Duygusal davranışlar, motivasyon, ödül-ceza sistemi, vücut ısısı, yeme-
içme dürtüleri, bellek Limbik Sistem ile ilgilidir. Limbik sistemin denetimi için beyin
korteksine, özellikle prefrontal alana gereksinim vardır.
Sonuç olarak beyinde belli bir işlevden sorumlu birkaç merkez vardır. Bu merkezlerin
dışında kalan geniş alanlar, beyinde birleştirici alanlar ve ağ sistemleri sayesinde
duygu,düşünce, davranış gibi eylemleri gerçekleştirir.
Farklı Çocukları Fark Etmek
Farklı çocukların fark edilebilmesi için çocuk gelişimini dört alanda izlemek ve incelemek
gerekir.
1. Motor Koordinasyon Gelişimi:
Motor gelişim, koşma, zıplama, gibi kaba motor
beceriler ile el ve parmak becerileri anlamına gelen ince motor becerileri ve dans
etme, tırmanma gibi koordineli hareketleri içerir. Okul döneminde motor beceriler-
deki gecikme çocuğun öğrenme süreçlerini, duygusal süreçlerini ve sosyal
yaşantısını etkileyebilir. Motor becerilerinin ileride olması ise çocuğun bu alanda
yetenekli olduğunu düşündürür.
2. Sosyal- Duygusal Gelişim:
Duygusal gelişim anne karnından itibaren başlar.
Doğumdan sonra tensel temasın olması bağlanma sürecin için oldukça
önemlidir.Anne ile güvenli bağlanan çocuklar duygusal yönden sağlıklı gelişirler
böylece sosyalleşmeleri de olumlu etkilenir. Duygusal veya sosyal alanda sorun
yaşayan çocukların öğrenme süreçleri de olumsuz yönde etkilenmektedir.
3. Bilişsel Gelişim:
Anne karnında ve doğumdan sonraki ilk üç yıl içinde çocuğun
potansiyeli belirlenir. Çocuğun bilişsel potansiyeli çevreden aldığı uyaranlar ve
öğrendiği bilgiler doğrultusunda nöronlar arasındaki bağlantı sayısının artışı ile
şekillenir. Çocuğun potansiyeli ne olursa olsun doğumdan sonra alacağı eğitim
çocuğu şekillendirecektir.
4. Nörovejatatif Gelişim:
Örneğin uykusuzluk, hipoglisemi atağı yaşayan bir
çocuğun öğrenme süreçleri olumsuz etkilenecektir. Çocuğun boyu, kilosu, geçirdiği
hastalıklar vb. nörovejatatif gelişimin içindedir.
Sonuç olarak farklı beyin gelişimleri farklı ihtiyaçları, farklı eğitim süreçlerini, farklı
ilgiyi gerektirmektedir. Gelişimsel geriliği olan ya da üstün özellikler gösteren çocuk-
larda ihtiyaçlara yönelik verilecek nöro zyolojik temelli eğitim, gelişimde geri kalmış
özellikleri geliştirecek veya üstün özellikli fark yaratan çocukları ortaya çıkaracaktır.
Eğitimde Farklılıklara Saygı ve Uygulamaları
77