Page 87 - 1-100

Basic HTML Version

BARIŞ KÜLTÜRÜ VE EĞİTİM
Şu anda Yöret ile birlikte bir AB Projesi yürütüyoruz. Projemiz; Samsun, Konya ve
İstanbul’da devam etmektedir. Ben ve ekibim çok yoğun çalışmamıza rağmen bugün
burada sizlerle birlikte olmaktan da ayrıca mutluluk duyuyoruz.
Barış kültürü; kişiler arası bağlılık, toplumsal yakınlık ve aynı zamanda özgürlüğe
olan gereksinimler arasında yaratıcı bir denge kurmaktır. Barış eğitimi, barış
kültürünün içinde bir olgudur ve hatta barış kültürüne giden bir yoldur. Barış kültürü;
kişiliklerin, değerlerin, inançların bir mozaiği olup insanların birbiri ve doğa ile
uyumu, farklılıklarla yaratıcı şekilde baş etmek ve kaynakların adil paylaşımını
içermektedir. Burada hem çevrecilik hem de demokrasi çok önemlidir. Demokratik
beceriler olmadan barış kültürünün olması pek mümkün değildir.
Barış eğitiminin amaçlarına gelince; barış kültürünü sadece hayal ederek ve söylem-
lerle getiremeyiz. Bunu son derece, planlı, amaçlı, etkinlikleriyle, felsefesiyle ve
adımlarıyla her şekilde uygulamaya geçirecek somut adımları olan bir olgu olarak
kabul etmeliyiz. Bunu da tabi eğitimle başarabiliriz. Bu durumda barış eğitimin
amaçları; çocuk ve gençlerde yetkin çatışma çözme becerileri, barışçıl süreçleri
destekleyici değer ve davranışları içeren bir kafa yapısı geliştirmektir. Bu amaca
ulaşmanın yolları ise; eğitim sisteminde temel bazı değişikliklerin yapılması ile
mümkün olacaktır. Sadece barışçı söylemler yetmemektedir. Bu alanda müfredat
geliştirmek, okul kitaplarının uygun şekilde yazılımı, özel programların geliştirilmesi
ve tabi en başta öğretmen eğitimi gelmektedir. Yani tüm bu müfredatlar, kitapların
hepsi yapılabilir ama öncelikle bunları uygulayacak değil gerçekten yaşayacak
öğretmenlere ihtiyaç vardır.
Barış, bireyde başlar. Bizler kendi içimizden inanarak çocuklarımıza rol model
olmazsak bunu gerçekleştirmek çok zordur. Günümüzde demokratik olmak isteyen
çoktur. İyi niyetleri de açıktır. Ama içlerinde olmayınca bunu gerçekleştiremiyorlar.
Barış eğitiminin gerçekleşmesi için destekleyici okul ortamları yaratılmalıdır. Yine
barış eğitiminin ön şartlarının değerlendirileceği çocuk haklarının benimsenmesi
gerekir. Biz, barış eğitimindeki uygulamaları ve etkinlikleri şu sırada sürdürmekte
olduğumuz barışçıl okuldan toplumsal barışa konulu Boğaziçi Barış Merkezi’mizde
AB ve Yöret ortak çalışması ile etkinliklerden seçerek güven oluşturmak, öfke ve
kızgınlık üzerinde de çalıştık. Bu etkinlikleri öğrenebilir ve öğretebiliriz. Ama önemli
olan bunları yaparken sağladığımız ortam tüm birimleriyle ve çalışanlarıyla bunu
yapabilmelidir. Aksi halde bu sistemi oturtamıyoruz.
Prof. Dr. Fatoş ERKMAN - Nur Bekata MARDİN - Yrd. Doç. Dr. Mine Göl GÜVEN
Boğaziçi Üniversitesi
Eğitimde Farklılıklara Saygı ve Uygulamaları
85