Page 20 - 29.Sayı

Basic HTML Version

18
Makale
Son yıllarda araştırmacılar öğrenenin tam öğrenmesinin
yanındakalıcıöğrenmesinidederinlemesinearaştırmaya
başladılar. Uzun süredir uyguladığım öğrenme odaklı
sınıf
yönetimi
atölyelerinde
meslektaşlarımızla
sorguladığımız noktalardan birisi de öğrenme teorileri
ve öğretim tasarımları. Bu yüzyılın öğretmeni bu iki
kavramı ayrıştırabilen odak noktası öğretim tasarımı
olan öğrenme yoldaşlarıdır.
1990´ların ortalarında Newmann ve ark. (1996)
ilkokul, ortaokul ve lise seviyelerinde tekrar yapılanmış
okullarla ilgili bir çalışma yaptılar. Bu iddialı çalışma,
24 yeni yapılanmış okulun özgün pedagoji ve özgün
akademik performans yaklaşımlarını matematik ve
sosyal bilgilerde ne kadar iyi uyguladığını ve de yüksek
derecede özgün pedagoji ve akademik performans
gösteren okulların daha düşük seviyede ölçülen
okullara göre başarılarını önemli derecede arttırıp
artırmadıklarını ölçüyordu.
Özgün pedagoji ve performans, ileri düşünme,
derinlemesine bilgi yaklaşımları ve sınıfın ötesindeki
dünyayla ilişkili bağlantıları içeren bir dizi standartla
ölçülüyordu. Seçilen sınıflar her okulda okul yılı
boyunca dört kez gözlemleniyordu. Araştırmacılar
504 ders gözlemlediler ve 234 ölçme – değerlendirme
çalışmasını analiz ettiler. Ayrıca öğrenci çalışmalarını da
analiz ettiler.
Sınıflardaki yüksek ve düşük derecede özgün pedagojide
ve performansta olan benzer öğrenciler karşılaştırıldı
ve sonuçlar çok çarpıcı idi: yüksek seviyede özgün
pedagoji ve performanstaki öğrencilere ileri mi, ya da
düşük başarılı öğrenci olsunlar, iyice yardım ediliyordu.
Bir başka önemli bulgu da yüksek ve düşük performans
gösteren öğrenciler arasındaki eşitsizliklerin, normalde
düşük performanslı öğrenciler özgün pedagoji ve
performans stratejileri ve ölçme kullandıklarında büyük
ölçüde azalmasıydı.
Buçalışma, özgünpedagoji veölçme–değerlendirmenin
tüm öğrenciler için, ama özellikle düşük performans
gösterenler için gelişmiş akademik başarı sağladığına
kanıt temin etmektedir. Bu araştırma, derinlemesine
bilgi ve anlama ile aktif ve yansıtmalı öğretim ve
öğrenmeye odaklanmayı teşvik eden özgün performans
ölçmeyi ve pedagojiyi vurgulayan
dört adımda tam ve
kalıcı öğrenme
yaklaşımını desteklemektedir
Ülkemizde 2005 yılında önemli bir müfredat değişikliği
yapıldı. En önemli tarafı müfredatımızın yaslandığı
öğrenme teorisi davranışçı kuramdan yapılandırmacı
(constructivist) kuram olarak değişti. İlk aklımıza gelen
müfredatın yaslandığı öğrenme teorisi değişince ne
değişecek? sorusu oluyor. Belki de eğitim camiasında
ve bürokraside oluşan yanılsama da bu oldu. Öyleki biz
ezberci yaklaşımın sebebi olan davranışçı yaklaşımdan
vazgeçtik artık çocuklarımız yapılandırmacı etkinliklerle
öğrenecekler zannettik. Elbette olmadı, sonuç ortada
yani yapılandırmacı müfredat ama davranışçı öğretim
tasarımı belkide eskisinden daha büyük öğrenme
problemlerimiz oldu. Bu noktada özgün pedagoji
olarak da adlandırabileceğimiz yeni öğretim tasarımı
oluşturmak önemli bir girişim olacaktır.
Davranışçılık, Yapılandırmacılık, Tam öğrenme ve
Bilişsel öğrenme gibi kuramları öğrenme teorileri olarak
örnekleyebiliriz. Öteyandan tümbuöğrenme teorilerine
yaslanmış bir öğretim tasarımı paradigmanız yoksa
öğrenmeteorilerinin işeyarayacağını söylemekmümkün
olamaz elbette. Her bir öğretmenin yazılı olanmüfredatı
öğretmek için yaslandığı öğretimsel tasarım yaklaşımı
olması ancak öğrenme sürecinin sürdürülebilirliğini,
kalıcılığını ve tam olmasını sağlayacak. Uzun yıllardır
bu alanda yapılan araştırmaları tarama ve uygulamalar
sonucunda benim öğrenme yoldaşı öğretmenler için
dört adımlık öğretim tasarımı yaklaşımım da şu şekilde
şekillendi;
Dört Adımda Tam ve Kalıcı Öğrenme
Kayhan KARLI
Yenilikçi Öğrenme ve Öğretme Merkezi - Kurucu