Page 38 - 29.Sayı

Basic HTML Version

36
Makale
Anganwadi Programı’nda çalışan uzman kişiler,
dört ay süreyle çocuk gelişimi ve eğitimine yönelik
eğitim alarak bu kurumlarda hizmet vermektedirler.
Program, Anganwadi adı verilen merkezlerde 20
ile 40 arasındaki çocukla birlikte yarım gün olarak
(10.00-12.30 arası) gerçekleştirilmektedir. Programa
katılan çocuklarla katılmayanlar karşılaştırıldığında,
programa katılan çocukların katılmayanlara göre
daha az sınıf tekrarı yaptıkları ve daha az okul terki
yaşadıkları; ayrıca çocuk ölüm oranının düşmesinde
az da olsa etki sağladığı saptanmıştır.
Anganwadi Programı, her ne kadar asgari düzeyde
kalite sağlasa da Hindistan’daki çocuk nüfusunun
büyüklüğü göz önünde bulundurulduğunda eğitimde
önemli bir yere sahip olduğu söylenebilir. Benim
ziyarette bulunduğum Kerala Bölgesi’nde Anganwadi
Programı’nı yürüten 33000 okul bulunmakta olup
Hindistan’ın genelinde bu sayının çok fazla olduğu
belirtilmiştir.
Hindistan eğitim sisteminin önemli bir parçası olan
Montessori Okulları, özellikle Maria Montessori’nin
1939 senesinde Hindistan’ı ziyaret etmesi ile
yaygınlaşmaya
başlamış;
vefatının
ardından
kuzeninin çalışmaları ivme kazanmıştır. Özellikle 3-6
yaş arasındaki çocukların eğitimlerini hedefleyen
Montessori Okulları’nın yanı sıra bu okullara
öğretmen yetiştirmeye yönelik öğretmen eğitim
kurumları da mevcuttur.
Şimdi sizlerle günümüz Hindistan’ındaki okul öncesi
eğitim merkezlerinde gözlemlediğim minik ayrıntıları
paylaşmak istiyorum. Erken çocukluk eğitimi ve
programı bütüncül bir yapıya sahip olup, bilişsel,
sosyal-duygusal, fiziksel, motor, dil, yaratıcılık ve
estetik alanlarda gelişim amaçlanmıştır. Burada
çocuklar güne “Assemby” adı verilen bir paylaşım
toplantısı ile başlıyorlar.
Bupaylaşımtoplantıları ilkuygulanmayabaşlandığında
dini
amaç taşımasına rağmen günümüzde
dünyadan haberlerin paylaşıldığı, o gün doğum
günü olan çocukların kutlandığı, şarkılarla şiirlerle
zenginleştirilen bir atmosferde yürütülmektedir.
Genellikle haftanın üç günü sabahları 15 dakikalık
bir zaman dilimini kapsayan bu paylaşıma tüm okul
katılmaktadır. Hindistan’da bulunan 28 eyaletin
her birinde farklı bir dil konuşulduğu için çocuklar
anaokullarında hem yaşadıkları eyaletin dilini
(Örneğin; Malayalam, Tamal vb.) hem de ulusal
dilleri olan Hindu diline yönelik hazırlık çalışmalarına
katılıyorlar.
İlkokula geldiklerin de İngilizce de bu diller
arasındaki yerini alıyor. Özel okullarda ve Montessori
Okulları’nda okul öncesi dönemde de tüm bu dilleri
öğrenmelerine yönelik çalışmalar yapılıyor. Öncelikle
3 yaş itibariyle İngilizce veriliyor; ardından evde
yerel dilleri konuşulduğu için özellikle 5 yaş civarı
Hindu diline yönelik çalışmalar sürdürülüyor. Gün
içerisinde matematik, fen, hikaye okuma, drama,
bilgisayar gibi farklı etkinliklerin yanı sıra özellikle
yoga ve meditasyon için ayırdıkları bir zaman dilimi
de bulunmaktadır. Çocuklar genellikle kendilerinin
getirdikleri öğle yemeklerini yedikten sonra evlerine
dönüyorlar.