Page 48 - 29.Sayı

Basic HTML Version

46
Yazı
yetişkinler ile çocuklar arasındaki iletişimi kolaylaştırmak amacıyla bütün çocukların ve öğretmenlerin
birlikte bulunabileceği büyük bir alan bulunur. Sınıflar ise bu açık alanın etrafına düzenlenmiştir. Çocuklar
ve yetişkinler gün boyunca bu alanı kullanırlar. Reggio okullarında hiç kimse kendisini başkalarının gördüğü
gibi görme şansına sahip değildir düşüncesinden hareketle duvarlara köşeli olarak yan yana getirilen aynalar
yerleştirilmiş ve böylece çocukların kendilerini başkalarının gördüğü gibi görebilmeleri sağlanmıştır.
Sınıf ortamı rahatlatıcı, ilham verici ve estetiktir. Tüm
sınıflar “piazza” denilen bir avluya açılır. Her avluda
bir drama köşesi (Bu köşede motosiklet kaskları, çok
çeşitli kıyafetler, gözlükler çantalar bulunur) ve
camekanlı bir atölye odası bulunur. Atölyede
çocuklarınçok farklı türdesanatetkinliği yapabilmeleri
için artık malzemeler bulunur.
Sınıflarda şeffaflık ve sadelik ön plandadır. Geniş
pencereler bulunur; ortam geniş ve aydınlıktır.
Sınıfta fazla mobilya yoktur; onun yerine çocukların
çalışmaları, resimleri, gerçekleştirilen projelerin
fotoğrafları, ürünleri, çocukların aileleri ile birlikte
oldukları fotoğraflar gibi çeşitli görsel materyaller
okulun her yerinde sergilenir. Eğitim ortamı çocuklar,
öğretmen ve ailelerin arasındaki ilişkiyi güçlendirmeye yarayan bir araç olarak kullanılır.
Reggio Emilia sisteminde  öğretmen öğreten değil çocukla birlikte araştırıp, uygulayan ve birlikte yeni
deneyimler edinip davranışlar kazanan, aynı zamanda çocuğu yeni meraklar uyandıracak şekilde proveke eden
kişidir. Bu merak uyandırma işini ise önce sınıf,okul ve çevre ortamlarını çocuğun merakını açığa çıkaracak
şekilde düzenleyerek ,çocuğu düşünmeye ve araştırmaya yönlendiren sorular ile güdüleyen kişidir.
Reggio Emilia okullarında proje bazlı öğrenme esastır.
Çocuklara  kazandırılmak  istenen  bilgi didaktik
bir  şekilde  verilmez; onun yerine çocuğun bilgiyi
projeler aracılığıyla edinmesi hedeflenir. Bu sayede
çocuklar yaşarken öğrenme imkanı bulurlar. Projelerde
konu seçimi çocukların ilgi ve deneyimleri dikkate
alınarak yapılır. Proje içeriği çocuklar tarafındanbelirlenir.
Projeler büyük gruplardan çok küçük gruplarla uygulanır.
Projeler matematik, fen, yazı, müzik ve sosyal çalışmaları
içerir. Proje çalışmalarının dokümanları, fotoğrafları ve
çocukların çalışmaları okulun duvarlarında sergilenir.
Proje yaklaşımı, çocukların belli konuları derinlemesine
öğrenmelerine olanak sağlayan, kendi ilgi duydukları ve
öğrenmeye meraklı oldukları bir konu üzerinde kendi
çevrelerini ve deneyimlerini kullanarak bilgi sahibi
oldukları bir çalışma yöntemidir.
Bu yöntemle, çocukların kendi yapabileceklerine
güvenleri artar; küçük yaşlardan itibaren bilgiyi
aramanın, bulmanın ve sürekli öğrenebilmenin zevkine varıp, bir konu üzerinde derinlemesine bilgi sahibi
olmayı deneyimlerler.