Page 49 - 29.Sayı

Basic HTML Version

47
Yazı
Bu yaklaşımda öğretmen “öğrenen” olarak görülür. Öğretmenler,  sadece  çocukları eğiten   kişiler değil,  
onlarla   karşılıklı   öğrenme   sürecini   yaşayan,  onları yargılamayan bireyler  olarak  eğitim sürecine katkıda
bulunurlar.
Öğretmenler  çocukların iç dünyasını daha yakından tanımak için gözlem  yapar,  notlar tutar, konuşmaları
kaydederler ve çocukları kameraya çekerler. Amaç, çocuklarındüşüncelerini veöğrenme süreçlerini anlamaktır;
çocukların tek tek gelişim kayıtlarının tutulması değildir. Öğretmenler, bütün gözlemlerini diğer öğretmenler
ve ailelerle paylaşırlar ve daha sonra öğrencilerin öğrenmelerini zenginleştirmenin yollarını araştırırlar. Reggio
öğretmenleri çocuklar, ebeveynler ve diğer görevlilerle birlikte çalışarak çocukların daha önceki deneyimlerini
ortaya çıkarırlar. Çocukların ilgi ve yeteneklerine dayanan projeleri hazırlar ve çocukların bu proje konuları ile
ilgili bilgi ve becerilerini desteklerler.
Reggio öğretmenleri problemlere çözüm üretmek yerine çocukların uygun çözümlere kendi kendilerine
ulaşmaları için yönlendirici bir rol üstlenirler. Çocuk merkezli Reggio Emilia okullarının egitim programı
çocukların kendilerine yetebilen, yaratıcı, estetiğe önem veren, özgüveni yüksek, işbirliğine açık bireyler
olarak yetişmelerini amaçlar.
Reggio Emilia Yaklaşımında “sanat” bir araç olarak çok etkin bir şekilde kullanılır.
Çocukların kendilerini ifade edebilmeleri, anlamaları ve anladıklarını anlatabilmeleri kişiliklerini oluştururken
ve kendilerini şekillendirirken en çok önem kazanan becerilerden biridir. Çocuklar, ifade biçimi olarak
yetişkinlerden çok daha zengin yöntemlere sahiptir. Çocuklar, yetişkinlere göre çok daha fazla yaratıcıdırlar,
keşfetme, merak etme, görüşlerini değiştirebilme ve yeni formlara, anlamlara hayranlık duyabilme, şaşırabilme
becerileri vardır.
Çocuklar, hissetmek, hayal etmek, deneyebilmek, iletişim kurmak ve anlamak için her türlü malzemeyi
araç olarak kullanabilirler. Resim yapmak, çamurla oynamak, heykel yapmak, müzik, hareket etmek, gölge
oyunları gibi aktivitelerin hepsi çocuğun düşüncelerini görünür kılmak için kullandığı birer lisanıdır. Bu lisanlar
sayesinde çocuğun sembolik becerileri, iletişim ve yaratıcılığı gelişecektir.
Aile Katılımı
Reggio Emilia okullarında aile ile işbirliği oldukça önemlidir. Aileler okulda çalışabilir, okulu istedikleri zaman
ziyaret edebilirler. Aileler çocukların öğrenme sürecine aktif olarak katılırlar. Aileler için okulda çeşitli konularda
düzenlenen eğitim programları bulunur.
 Ben yaklaşık olarak 10 yıldır bu eğitim modelini yüzde yüz olmasa da önce çalıştığım devlet okulunda şu
anda da kurucusu olduğum anaokulunda uygulamaktayım. Mezun ettiğim öğrencilerimin okul ve yaşam
başarılarının yüksekliği, araştıran, inceleyen, sorgulayan ve özdenetim geliştirerek kendi yaşamını planlayan
ve ve bu planları uygulayarak sonuçlarına katlanan bireyler olarak yaşamlarını sürdürüyor olmaları, ülkemizin
ihtiyacı olan çağdaş, nitelikli insanlar yetiştirmede Türk Eğitim Sistemin ihtiyaç duyduğu eğitim modeli
olduğunu ortaya koymada bize ip ucu vermektedir.