Page 51 - 29.Sayı

Basic HTML Version

49
Yazı
Üçüncu sınıfta okuma, yazma, hesaplama gibi
etkinlikler yapılır. 5., 6., 7. ve 8. sınıfflarda bu dersler
daha zorlaşır. Sekizinci sınıfta ise öğrenci CITOdenilern
bir sinava girer. CITO sınavında Matematik, Okuyup-
Anlamak, Hollanda dili, Coğrafya gibi derslerden
sorular sorulur. Maksimum puan 550 dir.
Çocuklarınbuokul türlerindenhangisine gideceklerini
belirleyen üç temel öge vardır:
1- Temel eğitimin sonunda yapılan CITO-sınavının
sonuçları,
2- Okulun önerisi,
3- Velinin isteğidir.
Velinin istediği okula çocuğunu yazdırabilmesi
konusunda okulla pazarlığa oturabilmesi için bu
üç faktörden ikisi çocuğun lehine olması gerekiyor.
“Pazarlık” sözcüğü burada özellikle kullanılmıştır,
çünkü sonuçta okul, öğrenci kayıt politikasını
kendisi belirliyor. Bazı okullar yalnızca temel
eğitimdeki öğretmenin önerisini dikkate alıyorlar.
Ortaöğretimde üç tür orta dereceli eğitim - lise vardır.
Bunlar sırasıyla; Üniversiteye hazırlık liseleri
(VWO),
Yüksek dereceli ortaöğretim
(HAVO)
ve meslek
liseleri
(MK-B-O)
dir. Bu okullar arasında hem
düzey hem de içerik farkı vardır. Son ikisi
Türkiye’deki Lise ve Meslek Liseleri düzeyindedir.
VWO
(Üniversiteye
Hazırlık
Liseleri)
VWO Türkçe degimi ile lise, ögrenciyi üniversiteye
hazirlar. VWO Hollanda’nın en uzun suren orta
dereceli egitimidir ve toplamda 6 yıl surer, ki bunun
ilk üç yılı temeli olusturur.
VWO da Havo’daki gibi oğrenci bir branş seçmek
zorundadır, bu branşı üçüncü sınıfın sonunda
seçmesi gerekir. Bu lise kendi içerisinde ikiye ayrılıyor.
Bunlardan birisi öğrencileri özellikle Tıp Fakültesine
hazırlayan Latince ve Klasik Yunanca’nın okutulduğu
GYMNASIUM bölümü, diğeri ise Latince ve eski
Yunanca derslerinin olmadığı ATHENEUMbölümüdür.
Temel eğitimde en başarılı olan öğrenciler doğrudan
bu liseye gönderilirler. VWO Hollandadaki orta
dereceli eğitimin en zor olanıdır, bilgi yükü bazen
çok fazla olur ve sadece VWO’ya giden bir öğrenci
üniversiteye gitmeye hak kazanır.
VWO’ya gitmek isteyen bir öğrenci CITO sınavını
neredeyse kusursuz yapmalıdır. En az 545 puan
almalıdır. Almanya’daki Abitur diploması VWO
diplomasına denk gelir.
HAVO
(Yüksek
Dereceli
Ortaöğretim
)
HAVO yani Meslek Yuksek Okuluna hazirlik lisesi. Havo
ortalama beş yıl surer. Ilk üç yılı temeli (onderbouw)
oluşturur. Üçüncü yılın sonunda öğrenci bir branş
seçer. Toplamda dört branş vardır. CM ( Kultur ve
Toplum ) EM ( Ekonomi ve Toplum) NG ( Doga ve
Saglik) NT ( Doga ve Teknoloji). HAVO bir öğrenciyi
yüksek meslek okuluna hazırlar. HAVO diploması
üniversite için geçiş vermez.
HAVO’ya gitmek isteyen bir öğrenci CITO’ ya oldukça
yüksek bir puan almalıdır en az 537 puan. Öğrencilerin
% 25 HAVO’ya gider.
VMBO (Meslek liseleri -Orta dereceli Meslek
Eğitimine Hazırlayıcı E
ğitim) VMBO yani Orta Dereceli
Meslek Eğitimine Hazırlayıcı Eğitim dir. Bu öğretim
toplamda dört yıl sürmektedir. Ögrenciler kendilerini
meslek egitime hazırlarlar. Mesleki orta öğretim
programları teknoloji, ticaret/yönetim, sağlık/bakım
hizmetleri ve tarım olmak üzere dört ana alanda
verilmektedir VMBO daha cok pratik ağırlıklıdır. Yani
Teorik bilgi yükü fazla değildir. VMBO gitmek isteyen
bir öğrencinin CITO sınavi puanı genellikle HAVO ve
VWO dan çok daha düşük olur.Öğrencilerin % 60
VMBO gider.
Okullar arası yatay ve dikey geçişler olabilir.
Örneğin temel eğitimden VWO’ya gönderilmiş
bir çocuğun başarısız olması durumunda bunun
HAVO’ya, hatta daha alt kademelere geçmesi
olasıdır. Aynı şekilde bunun tersi de mümkündür.
Ortaöğretimde hemen her dalda ve her düzeyde
eğitim verilmektedir. Bu, özellikle sanat ve meslek
dalları için geçerlidir.
Buna rağmen özellikle yabancı gençler arasında
diplomayı almadan okulu bırakanların sayısı
oldukça fazladır. Normal eğitimin yanı sıra bir de
öğrenim zorluğu olan veya bedensel anlamda
özürlü çocukların yararlanacağı özel eğitim vardır.
Üniversiteye ve yüksek öğrenime giriş sınavı yoktur.
Gerekli koşulları yerine getiren herkes istediği
fakülteye kaydını yaptırıp okuyabilir.
Hollanda’da
eğitim
özgürlüğü
vardır.
Bu
özgürlük
aşağıdaki
noktaları
içerir.
Veli çocuğunu istediği okula göndermekte
serbesttir. İsteyen dini, pedagojik veya başka bir
toplumsal görüş temeline dayalı bir okul açabilir.
Okul, kendi eğitim politikasını belirlemekte serbesttir.