Page 113 - 1-100

Basic HTML Version

Eğitimde Farklılıklara Saygı ve Uygulamaları
111
ÇİZGİ KAHRAMANLAR VE FARKLILIKLARA SAYGI
Çocukların üzerinde çizgi kahramanların çok etkili olduğunu hepimiz biliyoruz.
‘Acaba farklılıklara saygı konusunda da çizgi kahramanlardan yararlanabilir miyiz?’
diye de sorma ihtiyacı duyuyoruz.
İngiliz Milletler Topluluğu’nun hazırlattığı ve ödül kazanan bir çizgi lmde farklılıklara
saygı konusu anlatılmıştır. Çizgi lm denilince aklımıza ünlü çizgi lm kahramanları
gelir. Ünlü çizgi lm kahramanlarının lmlerinde de birçok olumlu mesajlar vardır
ama ben farklılıklara saygı konusunda örnek teşkil etmesi için 30 saniyelik çizgi lm
aradım ve bulamadım. Bunun yanında olumsuz örnek oluşturan yüzlerce çizgi lm
var. Ancak iki saatlik bir çizgi lmin tamamını izlediğinizde sonunda görüyorsunuz ki
lmin bir yerinde bir iki dakika kadar kısa da olsa olumlu örnekler de vardır. Çizgi
lmin neredeyse bir saat elli sekiz dakika kadar uzun bir kısmı vahşet, şiddet,
farklılaştırma ve çatışmalar içermektedir.
Örnekleri çok az da olsa ben eğitimcilerimizin farklılıklara saygı konusunu bulabi-
lecekleri bu az sayıdaki çizgi lmlerle pekiştirebileceklerini düşünüyorum.
‘Olumsuz örneklerden söz edersek de acaba bu örnekleri amacımız için kullanabilir
miyiz?’ diye düşünmek istiyorum. Belki olumsuz örneği izletip böyle yapılmaması
gerektiğini vurgulayabiliriz. Ama bazı ileri düzeyde vahşet, farklılaştırma, çatışma ve
şiddet içeren çizgi lmler de vardır ki çocukların kesinlikle izlemeleri engellenmelidir.
Kahraman denilince genellikle meşhur çizgi lm kahramanları aklımıza geliyor.
Farklılıklara saygıyı çocuklarımıza pekiştirmek için yeni kahramanlar yaratabiliriz.
Masra ı ve zorlu bir süreç gibi görünse de bunu çizgi lm olarak değil de çizim olarak
da yapabiliriz. Ama eğer yeni bir kahraman yaratacaksak bunu ya tam yapmalıyız ya
da hiç yapmamalıyız.
Tekrar söylemek istiyorum ki ben, çizgi kahramanların farklılıklara saygıyı anlatma
misyonunda olumlu örneklerinin rahatlıkla kullanılabileceğine inanıyorum. Olumsuz
örneklerin de ikiye ayrılarak tolere edilebilir olan olumsuz örneklerin olumlu
davranışları pekiştirmek için kullanılabileceğini düşünüyorum.
Teşekkür ederim.
Tolga GARİBOĞLU
Televizyoncu
• Perdeye yansıyan görseller eşliğinde sunum yapılmıştır.