Page 114 - 1-100

Basic HTML Version

21. YÜZYIL PEDAGOJİSİNDE FARKLILIKLAR ve BİREYSELLEŞTİEME:
FIRSAT EŞİTLİĞİ YETERLİ Mİ?
Uluslararası eğitim alanında kullanılan bazı kavramların Türkiye’ye daha doğrusu
Türkçe’ye aktarılışı uzun zaman alabiliyor. Kimi zaman da hayati öneme sahip bir
takım kavramlar dilimize ya hiç aktarılmıyor ya da gerektiği gibi nakledilmiyor. İşte bu
yanlış veya eksik tercümeler, gerek akademik çalışmalarda gerekse pratikteki uygu-
lamalarda ciddi sorunlara yol açabilmektedir. Akademik veya popüler eğitim-öğretim
çalışmalarımızın neredeyse hemen hepsi tercüme kaynaklara dayandığı için eğitim
tarihimiz bu tür kavramlarla doludur. Bunların içinde ‘eşitlik’ ve ‘fırsat eşitliği’ özel bir
yere sahiptir.
Çalışmalarımızda sıkça tekrarladığımız standartlar, bireyselleştirme, farklılıklar ve
eşitlik, 21. Yüzyıl ile 20. Yüzyıl pedagojilerinin arasındaki kuramsal ve pratik
ayrımların berraklaştığı alanlardır. 20. Yüzyıl Sanayi Devrimi’nin çizdiği yol haritasını
kullanır. Hemen her alanda görüldüğü üzere eğitim de katı standartlar ve
homojenleşen, herkese bir örnek eğitim anlayışı geçerlidir. Kitlesel okullar ve bu
duruşa uygun ilk bakışta hapishaneden farksız eğitim-öğretim mekânları yaygındır.
21. Yüzyıl pedagojisi ise bilgi ve teknolojide yaşanan yeni sürecin ürünüdür. Küresel
eğitimde, özellikle de en iyi performans gösterdiğine inanılan ülke örneklerinde, 21.
yüzyıl pedagojisi ve 21. yüzyıl becerileri bağlamında önemi artık evrensel olarak
kabul edilmiş bir gerçektir. ‘21. Yüzyıl Eğitim’ paradigmasında çocuklara ‘farklı-
lıklarından ötürü bireyselleştirme’ tabanlı çeşitli becerilerin kazandırılması en önemli
pedagojik sorunsaldır. Temelde 4C şeklinde ifade edilen yaratıcılık, iletişim, takım
çalışması ve eleştirel düşünce ile birlikte karakter oluşumu, bilgi teknolojileri, medya
okuryazarlığı bu becerilerin içinde temel parametreler arasında yer almaktadır.
Tüm bu süreçlerde farklılıkların farkındalığı diyebileceğimiz bakış açısı bir bakıma
zorunlu hale gelmiştir. Dünyanın önde gelen eğitim otoriteleri bu hede n gerçek-
leştirilmesi adına akademik bilgi, kişisel yatkınlıklar ve sosyal değerler arasında
kurulacak bir dengenin gözetilmesi, tüm dışsal ve içsel faktörlerin etkili/verimli
biçimde düzenlenmesi yardımıyla ‘bireyselleştirme’ üzerine yoğunlaşırlar.
• Fiziki Farklılıklar
• Zihinsel Farklılıklar
• Algısal Farklılıklar
• Kültürel Farklılıklar
• Sosyo-ekonomik Farklılıklar
• Etnik Farklılıklar
• Cinsiyet Farklılıkları
Gökhan YÜCEL
İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü
112
Eğitimde Farklılıklara Saygı ve Uygulamaları