Page 115 - 1-100

Basic HTML Version

Eğitimde Farklılıklara Saygı ve Uygulamaları
113
• Bölgelesel Farklılıklar
• Jenerasyon Farklılığı
• Dijital Farklılıklar
• Başarı Farklılığı
• Beceri Farklılığı
• İnanç Farklılıkları
Böylelikle eğitim süreçlerindeki birçok ‘standart’ eleştirilere hedef olmaktadır. Diğer
yandan ‘bireyselleştirme’, eğitim-öğretim süreçlerini öğrencilerin arasındaki her türlü
farkı hesaba katarak planlamayı öngörmektedir. Eşitsizliklerin ve farklılıkların
müfredatlaştırılması görüşü hâkimdir. Bireylerden türeyen, bireyselleştirilmiş ‘içsel
müfredat’ arayışı söz konusudur. Eğitimin örgütsel ve kurumsal boyutları ise genelde
eğitimde yaşanan farklılıkları gidermek ve fırsat eşitliği gibi ‘eşitlikçi’ öğeleri önemse-
mektedir. Bu sistemik sürece müdahaleler genellikle ‘reform’ başlığı altında yine
uygulamadaki yukarıdan aşağıya standartlar üzerinden yürütülmektedir. Kalite ve
başarı gibi eğitim dünyasının hede ere ait klasik değişkenleri ise bu paradoksal
dengenin optimizasyonu ile mümkündür. 20. Yüzyıl ile 21. Yüzyıl arasındaki nere-
deyse keskinleşen epistemolojik çelişkinin kavramsal çerçevesi ancak ve ancak
veri-temelli bir yaklaşımla daha iyi haritalanacak farklılıklar tipolojisi önermekle
anlaşılabilir.
21. Yüzyıl pedagojisinde yaratıcılık, inovasyon ve girişimcilik teşvik edilir. Okullarda
proje tabanlı uygulama alanları çeşitlendirilir. İnovasyon, varolan problemleri çözmekle
başlar. Mevcut çözümleri geliştirerek ve çeşitli çözümleri bir araya getirerek devam