Page 127 - 1-100

Basic HTML Version

Eğitimde Farklılıklara Saygı ve Uygulamaları
125
melerinin söylendiğinden ama oğlan çocukları için çok özgür bir alan olduğundan
yakınıyorlar ve diyorlar ki ‘iyi ama oğlanlar kiminle birlikte olup, ört edecekler, biz
ortada olmayacaksak?’
Çok da cinsiyetçi bir dilimiz var ne yazık ki. Terminolojiyi düzeltmemiz gerekiyor.
Örneğin ana okullarda hala pembe ve mavi olarak eşofmanlar ayrılıyor. Ayrıca ana
okullarda oyuncak köşeleri son derece cinsiyetçidir. ‘Üstünü düzelt, masanı topla, bir
de kız olacaksın’ gibi sözler hala öğretmenlerden duyduğumuz sözlerdir. Duygu
izinleri çok baskı altındadır. Oğlan çocuklarına ağlamak, üzülmek için izin verilmezken
kız çocukları ağlayabilir deniliyor. Ama kız çocuklarına da saldırgan ve öfkeli olma
izni verilmemektedir. Tabi ki saldırgan olmak iyi bir şey değildir ama öfkesini dışarı
gösterme izni olmalıdır. Kızlar okullarda ‘hanım kızım benim, çok ağır başlı’ diye
sevilir. Biz de bunun iyi bir şey olduğuna inanıyoruz maalesef. Büyüdükçe hep hanım
hanımcık devam edelim gibi bir hissimiz oluyor. Bunun ne kadar iyi bir şey olduğu da
tartışılır diye düşünüyorum. Dolayısıyla dildeki bu ifadelere dikkat etmek çok önem-
lidir.
Aynı zamanda bir kız çocuğunu oğlan, bir oğlan çocuğu da kız gibi etiketlemeleri de
hâlâ çok yaygındır.
Farkındalık eğitimleri yapmayı çok önemsediğinizi, okullarınızda hizmet içi eğitimler
yaptığınızı biliyoruz. Bu eğitimler mutlaka yapılmalı ki bu cinsiyet içi dilin dönüşmesine
de yatkı sağlayacaktır. Cinsiyet eşitliğinin okul duruşu haline getirilmesi çok önem-
lidir. Çocukların verdiği sinyalleri ve malzemeleri değerlendirerek fırsat eğitimleri
yapmak çok önemlidir. Cinsiyet duyarlılığını güçlendirecek mesajlar vermeliyiz.
Okullarda çocuk hakları, farklılıklar ve ayrımcılıkla ilgili yapılan çalışmaların içine bu
konunun da yerleştirilmesi gerekmektedir. Okullarda yapılan yarışma ve temaların
içine bu konunun da eklenmesi iyi olacaktır. Rehberlik çalışmalarında bu konu üzerinden
tartışma grupları yaratılabilir.
Güçlü olduğu halde güçsüz davranmaktan bıkan her kıza karşılık, savunmasız
hissettiği halde güçlü görünmekten yorgun düşmüş bir oğlan vardır bunu unutmayalım.
Her şeyi bilmesi beklenen her oğlana karşılık zekasını kanıtlamaya çalışmaktan
bıkmış bir kız vardır. Aşırı hassas tanımlamasından bıkmış her kadına karşılık kibar
olmaktan ve ağlamaktan korkan bir erkek vardır. Erkekliğini kanıtlamanın tek yolu
rekabet etmek olan her oğlana karşılık yarıştığında kadınsı olmadığı iddia edilen bir
kız vardır. Olimpiyatlarda yarışan kadın sporcular hep yeterince dişi olmadıkları,
erkek gibi olduklarıyla itham edilirler. Mutfak oyuncak setinden kurtulmak isteyen her
kıza karşılık ona sahip olmak isteyen bir oğlan vardır. Reklamların arzularını yönet-
mesine izin vermemek için direnen her oğlana karşılık reklam endüstrisinin öz güve-
nine saldırdığı bir kız vardır. Özgürleşmek için adım atan her kıza karşılık özgürlüğe
daha kolay ulaşan bir oğlan vardır.
Daha eşitlikçi bir duruş öncelikle kendimizden başlamalıdır.
Teşekkür ederim.