Page 27 - 1-100

Basic HTML Version

Eğitimde Farklılıklara Saygı ve Uygulamaları
25
EĞİTİM YOLUYLA HOŞGÖRÜ VE ANLAYIŞI ARTIRMAK İÇİN
“TÜM-OKUL” OLARAK ELİMİZDEKİ HER FIRSATI KULANMAMIZ
NEDEN ŞARTTIR?
John Philips, güç olgusu ve endüktif disiplinler arasındaki farklılıkları bizlere
yardımcı olacak şekilde yazan bir gelişim psikologudur. Güç olgusuna dayanan
disiplin, sadece gücü gerektirmekte olup bu olguda etkin olan unsur ise korkudur.
Ancak bu etkin olabilmekle birlikte ahlaki açıdan insanları geliştirme konusunda çok
da etkin değildir. Çünkü böyle bir güç olgusunda çocukların ahlaki davranışın en alt
seviyesinin de ötesine götüren herhangi bir mekanizma mevcut olmayıp buradaki
olgu, kötü sonuçlara ilişkin ben merkezci bir korku niteliğine döner.
Endüktif disiplin anlayışlarında ise çocukların A bireysel kurbanlar, B muhtemelen
sınıf toplumu veya bütün okul hakkında davranışlarının etkilerini düşünmeye
yardımcı olacak olan kural bölünmeleri kullanmaktır. Bu nedenle burada benim ileri
sürdüğüm argümanım, bütün okul davranış politikalarının kontrollü metotlarına göre
çok daha iyi görünmesidir. Bunlar ahlaken uygun ve hassas olan genç bireylere
yardımcı olabilecek olan bütün okula ait olan stratejiler olarak algılanmalıdır.
Bugün odaklanmakta olduğumuz yaş grubuna biraz daha yakından baktığımızda
8-9 yaşlarındaki çocuklara sorulduğunda öğretmenlerine kendilerini güven altında
hissetmediklerini söyleyen çocukların olduğu bir okul biliyorum. Bunun bir sonucu
olarak sınıf öğretmeninin desteğiyle öğrenciler, bütün okulda bir anket uyguladılar.
Bu şekilde bütün konu mercek altına alındı ve sınıf, problemin önemli noktalarını
belirleyerek okulun daha güvenli bir ortam olabilmesi için gereken tedbirlerin neler
olabileceği tespit edilmiştir. İşte bütün bu operasyon bana göre ahlaki açıdan
besleyici bir operasyon olup daha önce belirlemiş olduğumuz içselleştirme kriterlerine
de bir çok yönden uygundur.
Londra’da Vatandaşlık Vakfı adlı kurumda görev yapan eski meslektaşım Margaret
Heef, 5-11 yaşlarındaki çocuklara yönelik temel bir vatandaşlık programını yürütmektedir.
Bu programı internetten indirerek farklı materyaller elde edip üzerinde çalışabilirsiniz.
Söz konusu bu program, toplumlarına olumlu katkıda bulunacak olan güven ve
becerilerle donatılmış olan sağduyulu vatandaşların yetiştirilmesine yönelik
ilkokulları hedef alan internet esaslı bir eğitim programı niteliğindedir.
Ebeveynler genellikle güvenli bir öğrenme ortamına katkıda bulunur ve çocuklar
üzerinde pozitif bir etkiye sahip oldukları için bu tür gelişimleri son derece destekle-
mektedirler. Ebeveynlere okulun değerleri konusunda bilgi verilmekte ve hatta bazı
ebeveynler çocuklarının bu değerler doğrultusunda yaşamadığı bile okula bildirmek-
tedirler.
Don ROWE
Vatandaşlık ve İnsan Hakları Alanında Eğitim Danışmanı – İngiltere