Page 56 - 1-100

Basic HTML Version

54
Eğitimde Farklılıklara Saygı ve Uygulamaları
bilgisini ve deneyimini arttırmak, ikincisi de kendi ülkesini ve kültürünü daha iyi
anlamak. Bu noktada okul öncesi dönemden başlayarak kendi kültürünün yanı sıra
dünyadaki diğer ülkelerin ve bu ülkelerdeki insanların yaşam biçimlerini gelenek ve
göreneklerini çocukların tanıyabilmeleri anlayabilmeleri için eğitim programlarının
içeriğine yeni eklemeler yapılması kaçınılmaz olarak ortadadır (Polat Unutkan ve
Önder, 2006).
Ülkemizde, İlkokul programlarında 1. Kademede çok kültürlü eğitim çalışmalarının
amacına ulaşabilmesi için amaç ve kazanımlar mevcuttur. MEB. 2013 Okul Öncesi
Eğitim Programında da çok kültürlü eğitime yönelik kazanım ve göstergelere
zenginleştirilerek yeniden yer verilmiştir. Programlardaki bu değişimler ve gelişimler
ülkemiz açısından son derece önemlidir.
Çok kültürlü eğitim farklı kültürlere, diğer farklılıklara saygı duyma ve onların değerini
bilmeyle ilgili gerekli bilgi, tutum ve becerilerin öğrenilmesi anlamına gelmektedir.
Gollnick ve Chinn (1990) çok kültürlü eğitim için beş hedef önermiştir. Bunlar şu
şekilde sıralanmıştır:
1)
Kültürel zenginliğin gücünü ve değerini destekleme,
2)
İnsan haklarına ve kendinden farklı olana saygı duymaya önem verme,
3)
İnsanların alternatif yaşam seçimlerini kabul etme,
4)
Bütün insanlar için sosyal adaleti ve eşitliği destekleme,
5)
Gücün ve gelirin gruplar arasında eşit dağılımına önem verme.
Farklı ülkeleri ve kültürleri öğrenmenin, gelecek kuşakları oluşturan çocukların tüm
dünyayı kavramaya çalışan daha geniş bir yaşam vizyonu kazanmaları açısından da
anlamlı olduğu gözden kaçırılmamalıdır. Bu gelişim ve değişimlere ayak uydura-
bilmek için, çok kültürlü eğitime ihtiyaç vardır. Bu eğitime erken başlamanın
geleceğin kuşaklarının bir yandan kendi kimliğini kazanırken, diğer yandan farklı
kimliklere de saygılı bireyler olarak yetişmeleri açısından önemi büyüktür. Bilindiği
gibi başkaları ile ilgili ön yargılar bir kez oluştu mu değiştirilmeleri oldukça zordur. Bu
nedenle çok kültürlü eğitime okul öncesi dönemden itibaren başlanması gerekir. Bu
gerçekten hareketle okul öncesi dönem çocuklarının, farklı ülkeleri ve kültürleri
tanıyabilmelerini, onları olumlu olarak algılamalarını sağlayacak programlara, eğitim
araçlarına (kitaplar, dergiler, CD’ler, yapbozlar vb.) ihtiyaç vardır. Ülkemizde böylesine
yeni bir konunun öğretmenler tarafından okul öncesi dönem çocuklarına doğru ve
etkili bir biçimde uygulanabilmesi açısından, bu alanda konunun uzmanları tarafından
hazırlanan eğitim araçları geliştirilmelidir (Önder ve Polat Unutkan, 2008).
Okul öncesi dönemden başlayarak Erken Çocukluk Dönemi boyunca çocuklara
kendi kültürlerini ve diğer ülkelerin çeşitli özellikleri ile kültürlerinin tanıtıldığı eğitim
programlarının hazırlanıp uygulanması ihmal edilmemesi gereken bir konudur.
Farklı kültürlere ait bilgiler; okul öncesine ilişkin farklı etkinliklerle (Türkçe, drama,
sanat, , oyun, okuma yazmaya hazırlık, fen ve doğa çalışmaları, müzik ve anne-
baba katılımı) ve bilgisayar desteği ile sunulması çocuğun bütünsel öğrenmeleri