Page 72 - 1-100

Basic HTML Version

70
Eğitimde Farklılıklara Saygı ve Uygulamaları
İçimizde yabancı olanı keşfetmek ve kendi dışımızda yabancı olarak neler
deneyimlediğimizi daha iyi anlamaktır.
Değişik kültürel ortamlarda yaşayarak öğrenilen kişisel yetenek ve becerileri
tanımlamanın ve saygı göstermenin önemini anlamaktır. Kültürlerarası ortamlar,
çatışan talepler tarafından teslim alınabilir. Kültürlerarası yaşam deneyimleri
bireyleri tutarlı ve mantıklı karar vermeye zorlar - seçim kriterleri ile algıları ve
deneyimleri ölçmek için dinamik modeller; kültürel farklılıkları, çeşitlilikleri ve
çelişkilerini dengelemek için yol ve yöntemler geliştirmek gibi.
Göç deneyiminin sizin ya da sizin çalıştığınız insanların yaşamını nasıl etkilediğini
görmek; bilmediğiniz bir yerde gündelik yaşamınızı devam ettirebilmek ve sizin
karakteriniz ve alışkanlıklarınızla çatışan deneyim ve taleplere uyum sağlayabilmek
için gereklilikleri saptamaktır.
Kendini farklı kültürlere ait olarak gören kişiler ya da gruplar arasında karşılıklı
anlayışı teşvik edecek ve geliştirecek; “ortak bir üçüncüyü” yaratacak ve
kültürlerarası etkileşim ile “kültür yapacak” bir ortam ve yaklaşım benimsemektir.”
(Schweighofer-Brauer, Schweigkofler, Gül, 2012: 11).
1-
2-
3-
4-
Buna Gillant ve arkadaşlarının verdiği Derdyalılar benzeşim oyunu (2000: 62-64), iki
farklı kültürün buluşmasının bir benzerini yaratır. Oyunda katılımcılar iki gruba
bölünür. Bir grup, farklı selamlaşma, alet kullanma ve dil gibi kültürel pratikleri olan
ve ürünlerini kentteki pazarda satmak için iki gün yol yürümek zorunda kalan
Derdyalılardır. Diğer grup ise, Derdyalılara, yapılması halinde kente ulaşım süresini
beş güne indirecek olan bir köprü yapmayı öğretecek mühendisler grubudur. Oyun,
bu iki grubun karşılaşmasına, iletişime geçmesine ve bu süreçte yaşayacaklarına
ilişkin özgün değerlendirmeler yapmayı içerir.
“Katılımcıların deneyimlerini, onlara gruptakilerin oynayacakları özel bir rolü olan bir
senaryo vererek yaşamaları üzerine kurulu aktif bir öğrenme yöntemi olan rol oyunu”
(Gillant vd. 2000: 66), dramada temel yöntemlerden biridir. Katılımcılara tartışma,
kendisinin ve diğerlerinin deneyimlerinden daha fazla öğrenmesi olanağı veren bu
teknik, yaşamın provası gibi bir deneyim sağlar. Gerçek dünyaya ait temsiller,
kalıpyargılar, önyargılar, ayrımcı söylem ve pratikler kurmaca bir ortam aracılığıyla
tartışmaya açılıp değerlendirilebilir.
Kültürlerarası iletişim ve eğitim ekseninde eğitimde drama çalışmalarında farklı
yaklaşımlar, etkinlikler benimsenebilir. Bu yaklaşımlardan biri de yaşam öykücülüğüdür.
Avrupa Birliği Yaşamboyu Öğrenme–Grundtvig Projeleri çerçevesinde gerçekleştirilen
“REALIZE – Transcultural Biography Work for Adult Education (FARKET -Yetişkinler
İçin Kültürlerarası Yaşamöykücülüğü Çalışması”nda (2012) yaşamöykücülüğü
çalışmalarını kültürlerarası olarak odaklamanın anlamları şöyle açımlanmıştır: