Page 73 - 1-100

Basic HTML Version

Eğitimde Farklılıklara Saygı ve Uygulamaları
71
Bu açıklamalardan açıkça görüleceği gibi bu süreç, temelde farklılıklarla bir arada
yaşamayı öğretmeyi amaçlayan kültürlerarası pedagoji sürecidir ve bu süreçte
dramanın özel bir önemi vardır. Kültürel Yaşamöykücülüğü Çalışmalarında yer alan
hayalinde canlandırma, anıları canlandırma, pedagojik rol oynama (2010), dramanın
farklı formları olarak göze çarpar.
Drama ve kültürlerarası öğrenme/ pedagoji arasındaki ilişki öylesine güçlenmiştir ki,
Ekim 2010’da Brüksel’de toplanan DICE (Drama Improvers Lisbon Key Compe-
tences in Education - Drama Lizbon Anahtar Yeterliklerini Geliştirir Projesi-)
Konsorsiyumu’nun, Eğitimde Tiyatro ve Dramanın geliştireceği Lizbon Hayat Boyu
Öğrenme Anahtar Yeterliklerinde yer alabilmiştir:
Bu yeterliklerden biri olan “Kişilerarası, kültürlerarası ve sosyal yeterlikler” ifadesi,
projenin “Drama eğitimi alanlar, azınlıklara ve yabancılara karşı daha toleranslı
olurlar” (Özbek, 2010) sonucuyla birlikte okunduğunda oldukça anlamlıdır. Sözko-
nusu proje çerçevesinde 12 ayrı atölye gerçekleştirilmiştir. Bu projelerden biri olan
İngiliz Big Brum Eğitimde Tiyatro Grubu’nun Valiz adlı altı oturumluk atölyesi dikkat
çekicidir. Kasım 2009’da Çin’de ve Mart 2010’da Malta’da 10-18 yaş grubundaki
gençlerle gerçekleştirilen bu çalışmanın çerçevesi şu şekilde belirlenmiştir:
Her valiz bir öykü anlatır. Bu adam, hayatının en önemli hikâyesini ellerinin arasında
tutuyor… Fakat bunu nasıl anlatacağını bilmiyor. İşte, bu da katılımcıların görevi”
(DICE Consortium, 2010: 26). Valiz’in odak nesne olarak kullanıldığı hikâyede, asıl
işlenen ise göçmenlerin ve mültecilerin hayatıdır. Bu hikâye üzerinden yabancılaşma
ve yabancılaştırma kavramları incelenmektedir. “Yabancı olma” duygusu, hayal
gücü kullanılarak empatik bir yolla oynanarak ele alınır. Kimlik kavramı, sosyal
benlik’e ek olarak, çalışma, “toplumun bizi nasıl gördüğü, bizim kendimizi nasıl
gördüğümüzle ilgilidir” savını ortaya atmaktadır. Tüm bunları araştırırken, öğrenmeyi
öğrenme, gençlerin kendi düşüncelerini test edip, kendi değerlerini oluşturmaları,
özgüvenlerinin gelişmesi hede enmektedir.
Fotoğraf, Mimesis Tiyatro web sitesinden alınmıştır.
Anadilde iletişim,
Öğrenmeyi öğrenme,
Kişilerarası, kültürlerarası ve sosyal yeterlikler; ve vatandaşlık yeterliği,
Girişimcilik,
Kültürel bilinç ve ifade (akt. Özbek, 2010).
1-
2-
3-
4-
5-